Lara in een grafroof gebouwd voor twee
Lara Croft: Guardian of Light is een top-down actie-avonturenspel ontwikkeld door Crystal Dynamics en gepubliceerd door Square Enix. Het spel is een spin-off van de hoofd Tomb Raider-serie en heeft de iconische Lara Croft in een meer arcade-stijl, coöperatief gerichte ervaring.
Lara Croft: Guardian of Light was een spin-off van de hoofd Tomb Raider-franchise. Het haakte in op de populaire twin-stick shooter mechaniek, nam het oude verkenning motief van de serie en creëerde een isometrisch actie spel met een focus op puzzeloplossing. En het heeft nu zijn weg gevonden naar PC en mobiel.
Lara verhoogt het tempo
In wezen combineert Lara Croft: Guardian of Light gevechten, verkenning, platforming en puzzels oplossen in hapklare graven. Spelers nemen de rol aan van Lara Croft of de oude Maya-krijger Totec, elk met unieke vaardigheden; Totec kan platforms creëren en projectielen blokkeren met zijn schild, terwijl Lara haar grijphaak gebruikt voor verplaatsing en puzzelondersteuning. Verzamelobjecten, uitdagingen en hoog-scoresystemen moedigen herhaalbaarheid en verkenning in elk niveau aan.
Ze zouden ook voor altijd veilig gevangen zijn gebleven, als het niet was voor Lara’s grafroof antics die hen bevrijdden. Dit zou misschien niet zo erg zijn geweest als alleen Xolotl was ontsnapt, maar hij bracht met zich mee trollen, reusachtige spinnen en andere demonische horden. Maak je echter geen zorgen, want ons nieuwe dynamische duo is klaar om te schieten en te speeren tot de dood van alles wat hun pad kruist.
Twee rovers
Totec is meer dan een simpel plotmiddel of een kloon van Lara om multiplayer-acties mogelijk te maken – hoewel hij handig genoeg ook beide rollen vervult. Lara en Totec moeten samenwerken met hun verschillende vaardigheden om omgevingspuzzels op te lossen. Soms duwen ze beiden blokken en rotsen, terwijl Totec op andere momenten speren moet gooien die als platforms door Lara kunnen worden gebruikt, zodat ze haar weg naar schakelaars kan navigeren.
Visueel heeft de game gedetailleerde omgevingen vol met oude ruïnes, weelderige jungles en meer. De animatie en effecten zijn indrukwekkend voor die tijd, en de game presteert soepel, zelfs op oudere hardware. Muziek en geluidsontwerp vinden een balans tussen ambient spanning en avontuurlijke energie, wat de actie aanvult. Echter, de gameplayloop en puzzels worden na een tijdje voorspelbaar met weinig variatie in functie, waardoor het repetitief wordt.
Een leuke draai aan Tomb Raiding met een partner
Lara Croft: Guardian of Light biedt een verfrissende, coöperatieve draai aan de Tomb Raider-formule. Met de mix van puzzels, platforming en twin-stick schieten, biedt het solide plezier, vooral met een vriend. Hoewel herhaling kan optreden en puzzels uiteindelijk formulematig aanvoelen, maken de goed ontworpen niveaus en unieke karaktermechanica het een memorabele zij-avontuur die het nog steeds waard is om vandaag te spelen.